japananime

نقد ها و دیالوگ های زیبای انیمه و مانگا در اینجا

japananime

نقد ها و دیالوگ های زیبای انیمه و مانگا در اینجا

japananime

نقد انیمه و مانگا و مقاله های مربوط به ژاپن به همراه عکس نوشته های چنل ما،امیدواریم لذت ببرید. Sina fayezi
ID :Sina_x.sam

طبقه بندی موضوعی

[Clannad after stor] ترجمه برترین نقد انیمه سایتMy Anime List

چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵، ۰۴:۲۸ ب.ظ


~مقدمه~ خندیدم...گریستم....چیزی رو تجربه کردم که زندگیم رو تغییر داد...اول کار بگم کلند افتر استوری تجلی راهیه که من برای تمام عمرم زندگی خواهم کرد و نه فقط یه الگو نصفو نیمه مثل بقیه انیمه ها.کلند واقعا باعث تحولی در تصمیم گیری مت بین بهتر و بدتر شد, چون انیمه دیگه قابل قیاس با سبک زندگی که کلند ارایه میده ندیدم که بتونه روم تاثیر مشابه ای بزاره.


قبل از اینکه ادامه بدید باید بدونید کلند افتر استوری ادامه داستان کلند است و داستان اقتباسی از ناول اورجینالی ازkeyاست.دونستن ماجرای فصل اول ضروری نیست ولی پیشنهاد میکنم میخواین از داستان کلند افتر استوری بیشتر سر دربیارید حتما فصل اولم ببینید.این نقد نوشته برای همه خوانندگان و هر کسی میتونه ازش سر در بیاره بدون اینکه از فصل اول اطلاعی داشته باشه در واقع میشه گفت این یه نقد کلیه.نمیخوام زیاد برای نوشتن وقت بزارم برا همین سعی میکنم کوتاهش کنم که شما هم راحت باشید مثل اینکه با منتقدای دیگه حرف میزنم.


در نگاه اول چیزی ویژه ای در مورد کُلش نیس برای کسایی که دنبال چیزای خاصن اما در پایان نقد دلیل اینکه چرا این انیمه یه شاهکاره رو میگم.

~نقد اصلی~


سخته احساساتی رو که زمان دیدن کلند از ذهنم عبور میکرد به یاد بیارم به اونایی که فصل اول کلند رو دراپ کردن پیشنهاد میدم که به کلند افتر استوری یه شانس دیگه بدید و ببینیش چون قسمتای اول فصل اول کلند شاید براتون خسته کننده بوده میشه گفت این یه ضعف بزرگه که بیشتر انیمه ها دارن ولی حقیقت اینه که داستان افتر استوری با روش داستانی عجیب و جذابی همراه هست و به بینندگان برگ دفتری از داستان زندگی رو نوید میده.داستانی از نااُمیدی،داستانی از فراموشی،داستانی از اُمید.کلند با قدرت داستانش روش درک شما از اطرافتون رو متحول میکنه

من به خوبی میدونم که همه نمیتونن با کلند حال کنن و مخصوصا

ولی این. برام تکه ای از الهام خدا در بین انیمه بود

من به خوبی میدونم که همه نمیتونن با کلند حال کنن و مخصوصا اونایی که عشق اکشنن

ولی این برام تکه ای از الهام خدا در انیمه بود

مفهوم کلند واقعا عجیب و دنیایی زیباست،  بیننده وقتی شاهد داستان زندگی یک مرد میشه چیز های زیادی از دنیای پر استرس و سخت یک مرد خانواده رو میبینه نه کمتر نه بیشترتا زمانی که این انیمه به عنوان یک رمنس و حتی یک انیمه هارم شناخته میشه(فصل اول کمتر) من واقعا کلند رو به عنوان یک سبک تکه ای از زندگی(slice of life)طبقه بندی میکنم.تکه ای خارج از زندگی یه مجرم کسی که به نظر همه چیو رو به نحو احسن انجام میده و مبارزه برای محافظت از ندزدیدن چیزی که براش خیلی مهمه توسط بازی زندگی.


هرچند ´تکه ای زندگی´ میتونه فریبنده باشه تا جایی که من کلند افتر استوری رو دیدم این تیکه زندگی برای زندگی تومویا(شخصیت اصلی) تقریبا قابل قبول بود ولی برای من نه،شما میتونید ببینید Kyoami موفق شد که در این انیمه نکاتی که یک زندگی حقیقی داره نمایش بده.گذر زمان،حقیقت راستی،حقیقت یعنی زندگی ادامه دارد،علاوه بر این ،با نمایش درازایه سال های زیاد مفهوم واقعیه همه وقایع پدیدار میشه.


کلند افتر استوری داستاندفصل اول رو گرفته و دور و ور یه آدم سینگل ادامه میده،این انیمه به عقاید محتلف زندگی احترام میزاره و به کاوش چیزایی میپردازه که انیمه های دیگه عاجزند مانند نمایش داستان بعد از داستان.

هرچند خیلی از موقعیت های انیمه ممکنه گل و بلبل و شکوفه و درام بیش از حد دارن(عقیده. بعضی افراد)

ولی در کنارش کاملا چهره ی آدم هارو در عمق زندگی شون نشون میده.مشکلی داره که تو انیمه معجزه و جادو جنبل نیست؟برای من نه؛اما برای بقیه میتونه بهانه ای باشه که بگند همه ی جنبه های کلند افتر استوری عالی نیست و ضعف داره،ولی تاثیر این انیمه برای من کافی بود.


اگر تو فکر دیدن یه انیمه شاد هستین،همین الان از دیدن این انیمه منصرف شید،گرچه کلند افتر استوری در بعضی جا ها واقعا شاده اما شما رو به گریه خواهد انداخت و خنده و گاهی اوقات هر دو باهم در یک قسمت.دروغ نمیگم،من کمه کم 5 بار در طول این فصل گریه کردم، حتی وقتی دوباره میدیدمش بازم گریه کردم.احساسات منو مقصر ندونید،کلند واقعا لحظات شادی داره ولی kyoany میخواست در کنار این لحظات شاد لحظات غمگین زیادی هم به تصویر بکشه

این لحظات غمناک عمیق و زیبا اند ولی با این وجود ناراحت کننده، قدرت کلند افتر استوری از شخصیت هاش میاد.فصل اول کلند بیشتر شخصیت ها و داستان زندگیشونو رو به تصویر کشیده,کلند افتر استوری بر روی زوج Tomoy و Lightly تمرکز داره و زندگی افرادی که با اون ها در ارتباطن.Tomoya یه آدم شکست خوردس در یک دنیای ظالم و در کل Tomoya یک قهرمان مصیبت آمیزه.

درحالیکه امکان نداشت بدونه،براش مواجه شدن با درد و رنج در زندگیش از قبل مقدر شده بود.مقداری بحث پیرامون پایان (َAfter Story) وجود داره،اما آن هایی که آرزوی داشتن یه پایان حقیقی را دارن باید بگم که این انیمه پایانش کاملا حقیقی است  درضمن میتونید نیمه ی دوم را به عنوان قسمت پایانی در نظر بگیرید.


وقتی که اون سبک سرگرم کننده و غیر جدی را مبینید،Clannad (After Story) به صورت تاثیرگذاری یک داستانی را برای بیننده به صورت واقعی(نه خیالی) تا آخر به نمایش می گذاره.روش معرفی و ارائه ی داستان به گونه ایست که تقریبا همه ی مردم قادر به درک آن هستند.از دست دادن عزیزی،درد ناشی از بهبود آن،غفلت یک پدر،کشف عشق و دوستی،مقابله با رنج.


*اسپویل* احساس نگه داشتن دخترت برای اولین بار،درد و شادی ناشی از پدر شدن.پایان داستان به گونه ای بود که میتوان آنرا یک پیام واقعی برای آینده دانست علاوه بر آن اگه از این زاویه ی دیگر به داستان نگاه کنیم،قسمت آخر را میتوان به عنوان اثری از کمپانی Kyoani بدرستی در ناول و درنتیجه به عنوان بن مایه ی داستان دید.


*متاسفانه بیشتر صحبت ها پیرامون داستان به طور غیر قابل انکاری میتونه منجر به اسپوبل بشه،به طوریکه برام حفظ فرم آزاد نقدم بسیار سخت شده،پس لطفا تحملم کنید،اگر تاکنون موفق به متقاعد کردنت شدم،برا چی منتظری و صبر میکنی!؟خودت بروببینش و عاشقش شو،در غیر اینصورت،برو بخونش!*


در نهایت،الگو های کاراکتر های Clannad (After Story) همونطوریکه فکر کردم تقریبا شبیه مردمه.داستاناشون احساست زیادی به بیننده القا میکنه که باعث میشه از وضعیت های مردمی که هر روز میبینم،بیشتر آگاه بشم و تجدید نظر کنم.در میان نفاسیر اجتماعی و مبارزات اخلاقی درون داستان،بیننده شروع میکنه که به Tomoya احترام بگذاره،میدونم که حتی نمیتونم نصف آن چیزی که او انجام داد انجام بدم،اما من واقعا شروع کردم که به این واقعیتی که اتفاق افتاده بود احترام بگذارم،با وجود اینکه او یه شخصیت ساختگی است.از طریق مبارزات او،شروع کردم که درباره ی خودم یاد بگیرم.از طریق موضوعاتی که اطرافش بود،شروع کردم به احترام گذاشتن به کسانیکه یک زمانی ازشون متنفر بودم.بنظر سخت میاد و ممکنه که فکر کنی دیوونم اما اون چیزیکه مینویسم هیچی جز حقیقت نیست.هر قسمت منا به خودش جذب میکرد و بیشتر قسمت ها باعث شد گریم بگیره درحالیکه همچین آدمی نیستم.هنگامی که داشتم نگاه میکردم به سختی میتونستم یه هفته برای هر قسمتش صبر کنم؛در عین حال میدونستم که هرقسمت حاوی بمبی از احساسته که میتونه بقیه ی روز منا تحت تاثیر خودش قرار بده.Clannad (After Story) فراتر از لذت بردنه،اون به نقطه ای رسیده که میتوان آنرا در حوزه ی تجلی به شمار آورد.


آیا داستان زندگی یک مرد میتونه بر روی زندگی دیگران تاثیر بگذارد؟آیا هنوز هم امکانش هست درحالیکه او یه شخصیت داستانیه و همچنان همان تاثیر را بگذاره؟از نظر من،فکر نکنم برای انیمه ممکن باشه که تاثیرش را در یه همچین محدوده ی وسیعی بگذاره.Clannad (After Story)،زمانی که اشتباه زندگی میکردم و زمانی که دوباره شروع به حرکت به جلو کردم به من معانیه بسیاری آموخت.به عقب که نگاه می کنید،قسمت های اول فصل اول داستان،شاید با دیدنش بتونید درک کنید هر آنچه که میگم.


برای علاقه مندان یا کسانیکه بعد از تماشای ناول علاقه مند شدند،این میتونه قدرتمندترین نتیجه برای یک اثر باشه همونطور که بر روی من اثر کرد.دنبال کردن اثر دلیلی است که نمیتونم ذهنما خالی از Clannad (After Story) کنم و دلیلش اینکه این اثر همواره به عنوان #1 اثر مورد علاقم از بین آثار بسیاری است که دیدم.


*اسپویل* بواسطه ی Clannad (After Story) تقریبا مایل شدم که یه بچه داشته باشم،عشق Ushio.


|تحلیل و تجزیه ی اجزای اثر|

داستان پردازی:

Clannad (After Story) در نحوه ی داستان سراییش منحصر بفرده اما داستان به تنهایی خاص نیست.قسمت های قبلی داستان تقریبا به ادامه ی داستان نامربوطه و فقط نقشش را به عنوان فصل اول ایفا میکند اما Clannad (After Story) جهشی برای بهتر شدن داستان بوسیله ی تمرکز بر روی یک کاراکتر و مصیبت هایی که می کشد،دارد.در این مرحله Clannad (After Story) ویژگی منحصر به فردی ندارد اما دنبال کردن زندگی یه جوان (Tomoya)،آنرا لذت بخش کردن و سبکی دارام به اثر می دهد(گرچه درام هم هست) و یه رابطه ی رمانتیک در داستان وجود دارد،به یک معنای دقیق کلمه اما در واقعیت،بحثی برای صحبت نمیمونه.خواه وجود داشته باشه یا نه،بهرحال داستان تجربیات یک زندگی ایست که توانایی تغییر مسیر زندگی شما را دارد.یک بازدارنده ی واقعی ممکنه از برخی از غیر قابل توضیح ترین روش ها،راهش را به درون Clannad پیدا کند (هر دو فصل) اما هرگز باعث اذیتم نشد و از لذت داستان کم نکرد. پایان داستان همواره کمی باعث گیج شدن بیننده می شود اما همان طور که قبلا بهش اشاره کردم،همواره از نیمه ی دوم تا قسمت آخر،شاهد ضعیف تر شدن داستان پردازی هستیم.


طراحی و گرافیک:

مشکل واضحی در رابطه با کیفیت طراحی انیمه وجود ندارد.شرکت انیمیشن سازی Kyoto سازنده ی انیمه ی Clannad (After Story) می باشد،به طوریکه بینندگان میدانند دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد.طراحی کاراکترها مشابه Clannad و دیگر محصولات KEY می باشد.کاراکترهای KEY تقریبا با چشمهای بزرگشون شناخته میشن،شخصا طرفدارشونم اما دیگر بینندگان ممکنه از این نوع طراحی خوششون نیاد.به غیر از اون، Kyoaniکار سخت انیمیشنی دیگری انجام داد(Clannad After Story) و در آن هیچ حرکت نامنظمی که باعث آشکار شدن اون نامنظمی بشه،وجود نداشت.

موسیقی پردازی:

شرکت Kyoani در موسیقی Clannad (After Story) فراز و نشیب هایی متناظر با داستان را به وجود آورده است.از خیلی از جهت ها Clannad (After Story) نحوه ی ساختش فراتر و متفاوت تر از بقیه ی ساخته های کمپانی KEY با طراحی منحصر به فردش می باشد.صحنه ها غیر متعارف و نحوه ی بیانش فوق العاده خوب بود به طوریکه به خوبی می توان هر آنچه از یک زندگی فردی میشه تصور کرد،به تصویر کشید.در واقع بسیاری از مصیبت هایی که Tomoya مجبور به تحمل میشه یه جور ضربه های روحی و عصبی ای هست که بسیاری مردم باهاش روبه رو میشن.کی میدونه،شاید تو از اون دسته افراد نبودی اما مطمئنا من بودم.به هر حال،برگردیم به موسیقی پردازی.اپنینگ Clannad (After Story) نتیجه ی یه ملودی پیانوی قوی با لیریکس عمیق و فریب آمیزی می باشد اگرچه اندلینگ نتیجه ی گلچین بسیاری از لحظه ی های حساس،بخصوص برای اینکه کمپانی Kyoani تمایل دارد که توجه بیننده برای پایان داستان باید بیشتر روی اینکه ناراحت کننده باشد،تاکید دارد،به عنوان مثال،خیلی ها ممکنه اندلینگ را به عنوان مشعلی که استادانه طراحی شده،برای داستان در نظر بگیرند.


مترجمان: SinaFayezi و RezaDibaji

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۵
_Sina X.sama

نظرات  (۵)

i love clannad too, that's my best, i won't forget that (never), haha ^^
Vagan anime fogoladei bud (*^o^*) hm
واقعا بی نظیر بود به همه پیشنهاد میکنم این انیمه ی شاهکار رو ببینن
این انیمه قشنگ ترین انیمه دنیاست و بسیار ناراحت کننده من خودم بعد از دیدن افتر استوریش بارها اشک تو چشم جمع میشد و افسردگی گرفتم مرگ ناگیسا و بدبختی تومویا یه چیز عذاب آور بود ولی واقعا انیمه ای بیشتر از فوق العاده بود من بهتون قولدمیدم بعد از دیدن ااین انیمه زیبا 100 درصد به گریه بیوفتید 

من صد درصد مطمئنم که مدیر سایت دختره چون فقط دخترا میتونن اینقدر فک بزنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی