japananime

نقد ها و دیالوگ های زیبای انیمه و مانگا در اینجا

japananime

نقد ها و دیالوگ های زیبای انیمه و مانگا در اینجا

japananime

نقد انیمه و مانگا و مقاله های مربوط به ژاپن به همراه عکس نوشته های چنل ما،امیدواریم لذت ببرید. Sina fayezi
ID :Sina_x.sam

طبقه بندی موضوعی

زندگینامه و مصاحبه با اودا

جمعه, ۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹ ق.ظ

[زندگی‌نامه ی ایچیرو اودا] 

ایچیرو اودا، مانگاکا و هنرمند ژاپنی متولد 1 ژانویه 1975، که بیشتر شهرت خود را مرهون مانگای وان پیس است. وان پیس با فروش بیش از 380 میلیون نسخه پر فروش ترین مانگای تاریخ است. 

ایچیرو اودا عنوان می کند از زمانی که به یاد دارد، یعنی 4 سالگی آرزو داشته یک طراح مانگا باشد. بیش از همه خود را تحت تاثیر آکیرا توریاما خالق دراگون بال می داند. علاقه ی او به دزدان دریایی طبق گفته خودش ابتدا از سری ویکی وایکینگ آغاز شده است. نام اودا با شخصیت پاندامن که برای یودتاسوماگو (نام مستعار دو مانگاکا با نام های یوشینوری ناکا و تاکاشی شیمادا) در مانگای کینیکومن (مرد عضله) طراحی کرده بود مطرح شد. هر چند پاندامن در مانگا استفاده نشد اما در کارهای آتی اودا حضوری فراوان داشت! 

در 17 سالگی اودا مانگای تحت تعقیب را عرضه کرد و به واسطه آن چندین جایزه به دست آورد، از جمله جایگاه دوم در جایزه تزوکا (جایزه ای به یاد یکی از پیشگامان مانگا اوسامو تزوکا). این جایزه راه پیشرفت اودا را هموار کرد و او مشغول کار در مجله شونن جامپ شد. در این زمان بود که اودا به عنوان دستیار شینوبو کایتانی در مانگای دسته پلیس سویزان (Suizan Police Gang) مشغول به کار شد. سپس دستیار ماسایا توکوهیرو در مانگاهای تار-چان سلطان جنگل (Jungle King Tar-chan) و دوست آب کاپامن (mizu no tomodachi kappaman)که تاثیرات عمیقی بر سبک هنری اودا داشت. در 19 سالگی، اودا به عنوان دستیار نوبوهیرو واتسوکی در مانگای سامورایی دوره گرد کنشین (Rurouni Kenshin) مشغول به کار شد، درست پیش از بردن جایزه هوپ استپ. این جایزه که به مانگاهای تک قسمتی (One Shot) تعلق می گیرد مخصوص هنرمندان نوپای دنیای مانگاست که مانگاکاهایی مانند آکیرا توریاما خالق دراگون بال و ماساشی کیشیموتو خالق ناروتو نیز موفق به دریافت آن شده اند. نوبوهیرو واتسوکی برای خلق شخصیت هونجو کاماتاری که از شخصیت های مانگای کنشین بود استفاده کرد. 

(استودیو اودا)

اواخر سال 1996 بود که اودا دو مانگای تک قسمتی با محوریت دزدان دریایی با عنوان رمنس داون، را در مجله شونن جامپ چاپ کرد. مانکی دی لوفی، شخصیت اصلی رمنس داون بود که این مسئله بعدا برای وان پیس نیز ادامه یافت. 

در سال 1997 بود که پخش هفتگی وان پیس آغاز شد و به مرور نه تنها محبوب ترین مانگای ژاپن شد بلکه مبدل به پر فروش ترین مانگای تاریخ جهان نیز شد. در فوریه سال 2005، صد میلیون نسخه، در فوریه سال 2011 بیش از 200 میلیون نسخه، در سال 2013 این عدد به 345 میلیون نسخه رسید و در حال حاضر این رقم به بیش از 380 میلیون نسخه رسیده است! چپتر 57 مانگای وان پیس در سال 2010 بیش از 3 میلیون نسخه فروش داشت این مقدار بیش از فروش هر کتابی در تاریخ صنعت چاپ ژاپن بود، نه فقط مانگا! این رکورد تا به امروز چندین بار توسط چپترهای مختلف مانگای وان پیس شکسته شد و در حال حاضر رکورد متعلق به چپتر 67 مانگاست که در سال 2012 فروشی بیش از 4 میلیون نسخه داشته است! در سال 2013 وان پیس  به همراه گربه سیاه (Neko Darake) برنده چهل و یکمین دوره جایزه بزرگ انجمن کاریکاتوریست های ژاپن شد.


[یه سری مطلب در مورد ایچیرو اودا هست که مربوط به سبک زندگیشه و توی سال ۲۰۱۳ چاپ شده و ممکنه الان بعضیشون تغییر کرده باشن اما به نظرم جالب اومد.]


● اودا یه سیگاری قهارِ که پشت سر هم سیگار میکشه! خیلی از طرفدار میگن به خاطر استرس زیادش اینجوری شده!

●  اودا ترجیح میده تا حد امکان با دستیارای کمتری کار کنه و شخصیت های اصلی رو هم خودش بکشه!

● این مطلب رو بارها گفته که از کپی طرح های قدیمش خوشش نمیاد و ترجیح میده زمان فلش بک ها دوباره اونها رو بکشه!

● اودا معمولا فقط ۳ ساعت در شبانه روز می خوابه و ساعت ۵ صبح که از خواب بیدار میشه تا ساعت ۲ بامداد بیشتر زمانش رو کار میکنه. یعنی ۲۱ ساعت!(اما در آخرین مصاحبه ای که سال ۲۰۱۴ ازش خوندم گویا ۸ صبح می خوابه و ۱۲ ظهر بیدار میشه!)

● اودا توی محل کارش زندگی میکنه، حتی خانوادش رو هم توی محل کارش ملاقات می کنه و یه روز رو کامل تعطیل می کنه و با اونها می گذرونه!

● وقتی از اودا سوال شد چطوری استرش رو کم می کنه گفت: "با کشیدن یه مانگای باحال" وقتی پرسیده شد چطور احساس شادی می کنه جواب داد: " وقتی یه مانگای باحال می کشم!" یعنی کلا زندگیش مانگاست!

● اودا از علاقمندان به موسیقی سول(یکی از موسیقی های زاده شده در آمریکا و در بین سیاه پوستان آمریکا) است.

● او معمولا برای عرضه ی یک چپتر جدید، سه روز بر روی طراحی داستان کار می کند و سه روز بعدی را برای کشیدن مانگا و نهایی کردن کار صرف می کند. 

● اودا معمولا ۱۷ تا ۱۹ روز قبل از تاریخ پخش رسمی یک چپتر آن را نهایی می کند.

● دعوت دوستان و مهمونی دادن از تفریحات اوداست. گفته میشه که خونه ی خیلی بزرگ و جالبی داره!

● از نظر درآمد هم براتون بگم که فقط سال ۲۰۱۲ حدود ۲۵ میلیون دلار در آمد داشت! تهیه کننده اختصاصی فیلم های زد و گلد هم بوده که هر دو بالای ۴۵ میلیون دلار فروش داشتن! (نوش جونش😄)

در سال ۲۰۰۷ اودا بین ماه های سپتامبر تا دسامبر بیش از صد نامه ی تهدید به مرگ از طرفی زنی ناشناس دریافت کرد! در سال ۲۰۰۹ این زن دستگیر و مشخص شد همسر یکی از دستیاران اودا بوده است که اخراج شده بوده! 😳😱


یکی از مصاحبه های آخر رسمی وان پیس رو که برای سال ۲۰۱۵ که مطالب خیلی جالبی رو میگه .

در برنامه ی 17 اُم جولای برنامه ی "جنون طلا"، کن واتانابه با سوگورو سوگیتا 18 اُمین ویراستار وان پیس مصاحبه ای انجام داد. در ادامه متن این مصاحبه رو براتون آوردیم که در 8 سوال درباره ی پیشرفت وان پیس و داستان ادامه ی این انیمه آورده شده:

سوال 1: راسته که ایچیرو اودا خالق وان پیس پایان وان پیس رو فقط به ویراستارهاش می گه؟

جواب: بله درسته. (بهم گفته). حدودا 7 ساعت بعد از اینکه ویراستار وان پیس شدم پشت تلفن بهم گفت. اول ازم پرسید کسی دور و ورم هست یا نه. منم گفتم نه و گفت: "خیلی خب، منم کسی دور و ورم نیست پس بیا صحبتو شروع کنیم" و بعدش بهم گفت.

سوال 2: اگه بخواید به درصد بگید، تا الان چقدر تو داستان پیش رفتیم؟

جواب: بهم گفت که قسمت اول داستان، یعنی قبل از دو سال پرش تو داستان، حدودا نیمی از داستان رو گفته. این مال جلد 60 ـه، پس فکر کنم حدود 70% داستان رو جلو رفتیم. فکر نکنم به 80% رسیده باشیم یه چیزی حدود همون 70% ـیم.

سوال 3: راسته که اودا می خواد بعد از تموم شدن وان پیس، نوشتن داستان های بلند رو کنار بذاره؟

جواب: هنوز تصمیم نگرفته اما احتمالا دیگه هم نتونه داستان بلندی بنویسه. وان پیس همینجوریش 18 سال طول کشید و معلوم نیست وقتی تموم بشه چند سالش باشه، درسته؟ بخوایم واقع گرایانه حرف بزنیم بیشتر از اینکه بحث خواستن باشه بحث توانایی فیزیکیه.

سوال 4: به عنوان ویراستار وان پیس، چه قوانینی هست که باید رعایت کنید؟ 

جواب: ازم خواست که زیادی نظر جدید بهش ندم. یکی از دلیلاش اینه که اگه چیزی فکر آدم دیگه ای باشه اودا حاضر نیست اونو بکشه. چون داستان خودشه و می خواد فکر خودشو روی کاغذ بیاره. در ضمن موقع کار روی مانگا می خواد که مثل دو تا بازیکن توی تیم با هم برخورد کنیم، برای همین ازم خواسته که اودا - سنسی صداش نکنم و فقط بگم اودا - سان. و اودا - سان هم منو، یه تازه کار 26 ساله رو، سوگیتا - سان صدا می کنه. در ضمن ازم قول گرفته که نظر صادقانم رو بهش بگم.

سوال 5: کدوم ویژگی ایچیرو اودا به نظرتون "خارق العاده" ـس؟

جواب: طبیعتا هوش و استعدادشه اما  چیزی که خیلی غافلگیرم کرد، وقت و زمانیه که برای این مانگا می ذاره. شاید یه روزی بیاد که مانگاکایی با استعدادتر از اودا - سان پیدا بشه که باهاش کار کنم، اما شک دارم کسی رو پیدا کنم که اینقدر برای کارش مایه بذاره. اودا - سان کسیه که شاید شبی 2 تا 3 ساعت بخوابه و همیشه به مانگاش فکر می کنه. از کارش نمی زنه. وقتی فکر می کنه که چیزی خنده دار نیست یا خواننده رو خوب غافلگیر نمی کنه، راحت می ره دنبال یه چیز دیگه که همین به نظرم خیلی جالبه. جوهره ی واقعی مانگاکا بودن ازش می باره.

سوال 6: شایعاتی هست که درآمد سالانه ی ایچیرو اودا بیش از 3 میلیارد ین (حدود 24 میلیون دلار) ـه. اینهمه پول رو خرج چی می کنه؟

جواب: همم، ظاهرا این اواخر گوشت کباب کردن رو شروع کرده. یه کباب پز خریده و دوستاش و ویراستار های قبلی و جدیدش رو دعوت می کنه خونش. موقع کباب کردن گوشت هم می گه "می ذارم یه کم دیگه رو منقل بمونه" یا "یه بار دیگه کبابش می کنم!" . اودا - سان اکشن فیگور هم دوست داره برای همین اکشن فیگور شخصیت های معروف آمریکایی و چیزای دیگه هم جمع می کنه.

سوال 7: پس خونش هم باید خیلی جای جالبی باشه؟

جواب: بله. اودا - سان معمولا می گه "می خوام کسی بشم که هر مانگاکای تازه کاری آرزوشه." برای همین همیشه به شوخی می گه توی خونه ی قشنگی زندگی می کنه و چیزای خفن می خره تا دستیاراش با خودشون بگن "ایول، منم باید شروع کنم به کشیدن!"

سوال 8: به عنوان آخرین سوال، وان پیس در ادامه چه چیز جالبی تو چنته داره که قراره رو کنه؟

خب حالا که توی نیمه ی دوم داستانیم، فکر می کنم قسمت های بیشتری ببینیم که حول داستان اصلی می چرخه. یونکوها رو بیشتر می بینیم. از ادامه ی داستان خیلی خوشتون میاد! 


یکی از طرفداران از ایچیرو اودا سوال کرد تاثیر گذارترین لحظه وان پیس که اشک او را در آورد و بیشتر گریه کرد کجا بوده است ! 

اودا جواب داد در خیلی از صحنه ها من تحت تاثیر قرار میگیرم. وقتی احساساتی می شوم از پشت میزم بلند می شوم و کمی استراحت می کنم. اما سخت ترین صحنه برای من جایی بود که وی وی در آلاباستا فریاد میزد جنگیدن را متوقف کنید! کشیدن این صحنه برای من بسیار سخت بود!

اودا و خانم بچه ها به همراه جمع صدا پیشه های وان پیس ! 

در پایان 

ایچیرو اودا خالق و مانگاکای وان پیس در یکی از مصاحبه هایش عنوان کرد که پایان وان پیس جنگ عظیمی در خواهد گرفت که جنگ مارینفورد در برابر آن مثل یک " فیلر بی اهمیت" خواهد بود!!

[گردآوری شده از از کانال مترجمین وان پیس دنیای انیمه]

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۵
_Sina X.sama

نظرات  (۳)

با سلام و عرض ادب. ممنون بابت این مطالب خوبتون. ادا سان امیدوارم در تمام مراحل زندگیت سربلند و سرافراز و موفق باشی. دوستت دارم. واقعا ممنون که همچین شاهکاری (وان پیس) را تقدیم ما می کنی 

۱۵ بهمن ۰۰ ، ۲۳:۲۶ سابو (لوفی هم صدام میکنم دوستام🙃)

این دوست عزیزی که اسمشو گذاشته میکاسا بعد میاد میگه اودا ممنون بابت شاهکارت خو بیخاصیت بدت نیاد ولی حقیقته اومدی راجب وان پیس نظر میدی بعد اسمت گزاشتی میکاسا یکی از شخصیت های اتک آن تایتان بزگترین رقیب وان پیس یعنی مغزت در این حد هم نکشید که نباید بیای راجب وان پیس نظر بدی وقتی اسمت میکاسا

به هرحال از بحث اصلیم خارج نشم اودا واقعا بابت این شاهکاری که خلق کردی واقعا ازت ممنونیم وان پیس از نظر من داره در حقش نامردی میشه نمره ۸.۹ کمه برای وان پیس اتک فنا دارن نمره وان پیس پایین میارن واقعا وان پیس ارزش اینو داره که بهترین انیمه جهان شناخته بشه واقعا واقعا واقعا بابت این شاهکارت ممنونیم امیدوارم در زندگیت سربلند و موفق باشی همیشه😘

 

سلام باید بگم مانگای وان پیس با فروش بیش از 500ملیون از کمیک بت من و اسپایدرمن عبور کرده و به دومین کتاب مصور پر فروش دنیا تبدیل شده لطفا به روزرسانی کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی